onsdag 1 februari 2012

Semiotisk Bildanalys

SEMIOTISK BILDANALYS.

Elliot Erwitt.
Bilden-->   http://www.magnumphotos.com/C.aspx?VP3=ViewBox_VPage&VBID=2K1HZS6GYDOH3&IT=ZoomImage01_VForm&IID=2K7O3R2Q2Q2&ALID=2K7O3R14CQ3W&PN=1&CT=Album
Detonation.
Man ser en reklamskylt med Pepsi-loggan och bredvid skylten står ett kors med Jesus.
Det ser ut att vara uppe på en gräs/jordkulle. Bilden är svartvit. Man ser inga moln på himlen.
Bilden är tagen i normalperspektiv i liggandes format och fokusen ligger på korset och reklamskylten. Ljuset kommer rakt framifrån, och det är en helbild. Bakgrunden är bara himmel, ca 2 tredjedelar av
Det mesta är grått men reklamskylten och Jesus korset är becksvarta, vilket gör att blicken fastnar direkt där.

Konnotation.
Bilden är tagen i Argentina, Valdes Peninsula 2001. Jag gillar bilden då den har så starka kontraster, det gör att bilden ser häftig ut.
Att de har rest en reklamskylt med Pepsiloggan på bredvid Jesus är ju dock lite märkligt. Pepsi är ju bara ett varumärke, medan Jesus är Guds son. Vill Pepsi övertyga folk att Pepsi är lika stort som Jesus? Eller visar bilden att Jesus bara är ett varumärke som Pepsi? Bilden gör en upprörd om man tänker så. Det var nog det Elliot Erwitt ville förmedla med bilden och det lyckas han ju med.
Elliot Erwitt anses vara en konstnär, och jag tycker att bilden passar i genren konst, då det syns att han har tänkt på att Jesus är korsfäst bredvid en Pepsi reklamskylt. Det kanske inte alla lägger märke till annars.

Daniel Dig 1D

1 kommentar:

  1. Du använder relevanta begrepp och gör tydlig skillnad på denotation och konnotation. Du skulle kunna vidareutveckla konnotationerna något. Var tror du bilden är tagen någonstans? När?

    SvaraRadera